عجیب ترین قوانین رانندگی دنیا

عجیب ترین قوانین رانندگی در جهان
فهرست مطالب

اشتراک گذاری این مقاله

بخش اعظمی از قوانین راهنمایی و رانندگی در بسیاری از کشورهای دنیا یکسان و مشابه است. با این حال، برخی از قوانین و شیوه اجرای آنها در کشورها مطابق با هنجارها، فرهنگ، شرایط جغرافیایی و سایر موقعیت‌های خاص آنهاست. در برخی از کشورها قوانین عجیب و غریبی در حوزه رانندگی وجود دارد. برخی از عجیب ترین قوانین رانندگی دنیا در این مقاله ذکر خواهد شد.

عجیب ترین قوانین رانندگی در جهان

عجیب ترین قوانین رانندگی در جزیره کیش

کسانی که به کیش سفر می‌کنند ممکن است خودروی شخصی خود را به همراه ببرند و آنجا به گشت‌وگذار بپردازند. با توجه به اینکه بردن خودروی شخصی به جزیره کیش بسیار دشوار است، به همین دلیل می توانید به اجاره ماشین در کیش بپردازید تا گشت‌وگذارتان را لذت‌بخش‌تر کنید. گشت‌وگذار با خودروی اجاره‌ای در جزیره کیش باید مطابق با قوانین رانندگی جزیره باشد. کیش به دلیل توریستی بودن و فضای خاص گردشگری قوانین رانندگی به‌خصوصی دارد. برخی از عجیب‌ترین قوانین سفر به کیش عبارتند از:

  • بوق زدن در سراسر جزیره کیش ممنوع است؛
  • دنده عقب رفتن در جاده های جزیره ممنوع است و جریمه سنگینی دارد؛
  • محدوده سرعت مجاز در مسیرهای شهری حداکثر 60 و در مسیرهای بیرون شهری 80 کیلومتر بر ساعت است؛
  • اتومبیل کثیف در جزیره کیش جریمه می‌شود.

قوانین رانندگی در کشورهای مختلف

اصول اولیه قوانین رانندگی اعم از قواعد بازدارنده، هشداردهنده یا آگاهی دهنده به طور مشترک در اکثر کشورها رعایت می‌شوند. با این حال، با توجه به تنوع شرایط اقلیمی در کشورهای مختلف و همچنین تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی، بخشی از قوانین هر کشور متفاوت از سایر کشورهاست. از جمله عواملی که باعث وضع قوانین خاص در یک کشور می‌شود، سطح پیشرفت در جاده‌سازی، شرایط جاده‌ای در مسیرهای مختلف، وضعیت آب‌وهوایی و ناهنجاری‌های اجتماعی است. در میان این قوانین رانندگی، مواردی عجیب و باورنکردنی هم وجود دارد. این موارد عجیب را می‌توان در دو دسته کلی جای داد:

  • جریمه های عجیب و غریب در قوانین رانندگی
  • قانون های عجیب

جریمه های عجیب و غریب در قوانین رانندگی

در برخی از کشورها ممکن است برای تخلف از یک قانون معمولی یا توجه نکردن به آن جریمه سنگینی را بپردازید. این جرایم اگر در سایر کشورها وجود داشته باشد، آنقدرها سنگین و بالا نیست. اعمال چنین جریمه‌های سنگینی دلایلی زیادی دارد؛ برخی از این دلایل عبارتند از تخلف از قانون موردنظر در سطح وسیع، فرهنگ‌سازی، حساسیت موضوع از نظر اقتصادی، فرهنگی یا زیستی و پشتوانه اعتقادی آن قانون در جامعه. برخی از این نوع قوانین عجیب که دارای جریمه‌های سنگین هستند، عبارتند از:

  • پرتاب زباله از پنجره ماشین
  • دعوای لفظی در حین رانندگی یا درگیری بعد از تصادف
  • گوش کردن به رادیو در پمپ بنزین
  • خیس کردن عابر پیاده در روزهای بارانی
  • خودروی کثیف
  • سرعت غیرمطمئنه

جریمه های عجیب و غریب رانندگی

پرتاب زباله از پنجره ماشین

در بسیاری از کشورها قوانین سفت‌وسختی برای رعایت پاکیزگی سطح شهر توسط رانندگان اجرا می‌شود. یکی از این قوانین عدم پرتاب زباله از خودرو به بیرون است. جریمه پرتاب زباله از پنجره ماشین در برخی از کشورها بسیار عجیب و سنگین است. مثلا در کشور فرانسه اگر زباله‌ای به بیرون پرت کنید و آن لحظه توسط دوربین راهنمایی و رانندگی ثبت شود یا پلیس آن را ببیند، باید جریمه عجیبی بپردازید. جریمه این کار شما این است که به مدت 2 ماه مانند یک رفتگر کار کنید و خیابان‌ها را تمیز کنید. در طول مدت این دو ماه و انجام کار رفتگری هم حداقل حقوق ممکن را دریافت می‌کنید. در کشور چین هم جریمه مشابهی درنظر گرفته شده است. با انجام این تخلف در کشور سوئیس تا 1 سال از رانندگی محروم می‌شوید. جریمه این تخلف در کشور ترکیه پرداخت مبلغ 4000 لیر است.

دعوای لفظی در حین رانندگی یا درگیری بعد از تصادف

در خیلی از کشورها دعوای لفظی در حین رانندگی خیلی زیاد پیش می‌آید. با این حال، در قوانین رانندگی جریمه خاصی برای آن در نظر نمی‌گیرند. ولی در برخی از کشورها مثل انگلستان درصورت درگیری بعد از تصادف و صدمه زدن به شخصی، زندانی خواهید شد. طول مدت حبس هم تا یک سال است. جریمه فحاشی یا توهین در حین رانندگی در ترکیه ابطال گواهینامه به مدت 2 سال است.

گوش کردن به رادیو در پمپ بنزین

یک دیگر از عجیب ترین قوانین راهنمایی و رانندگی در برخی کشورهای جهان جریمه به خاطر گوش کردن به رادیو در پمپ بنزین است. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی کشور اسپانیا جریمه گوش کردن به رادیو در هنگام بنزین زدن 91 یورو یعنی تقریبا 3 میلیون تومان است.

خیس کردن عابر پیاده در روزهای بارانی

در روزهای بارانی معمولا سطح برخی خیابا‌ن‌ها پر از آب می‌شود. رانندگانی که بدون توجه به این موضوع و با سرعت بالا از کنار عابرین رانندگی می‌کنند ممکن است این آب رو به روی عابرین و رهگذران بپاشند. جریمه خیس کردن عابر پیاده در روزهای بارانی در خیلی از کشورها درنظر گرفته می‌شود؛ اما عجیب‌ترین مبلغ جریمه مربوط به کشور انگلستان است که 5100 دلار درنظر گرفته شده است. جریمه این کار در کشورهایی مثل چین و ژاپن به ترتیب 10 و 50 دلار است.

جریمه خیس کردن عابر پیاده

خودروی کثیف

یکی دیگر از عجیب ترین قوانین راهنمایی و رانندگی نشستن خودرو است. جریمه رانندگی با خودروی کثیف در سطح شهر در کشور آلمان 4000 دلار است. در کشور روسیه و دبی هم برای این قانون عجیب جرایمی درنظر گرفته شده است.

سرعت غیرمطمئنه

قوانین مربوط به رعایت سرعت مجاز در تمامی کشورها به شکل جدی و سفت و سخت اجرا می‌شود. در کشورهای مختلف جرایم نقدی متفاوتی برای تخطی از سرعت مطمئنه وجود دارد. عجیب ترین نوع جریمه برای سرعت غیرمطمئنه مربوط به کشور سوئیس است. اگر شما در هنگام رانندگی در شهر بیشتر از 10 کیلومتر بر ساعت از سرعت مجاز برانید، جریمه سنگینی معادل 25 روز حقوق خود را باید بپردازید. علاوه بر این جریمه باید یک بار دیگر در آزمون آیین نامه رانندگی شرکت کنید.

قانون های عجیب

همانند جرایم عجیب و غریبی که برای برخی از تخلفات رانندگی وجود دارد، قوانین عجیبی هم در برخی از کشورها اجرا می‌شود. برخی از عجیب ترین قوانین رانندگی در کشورهای اروپایی و آفریقایی دیده می‌شود. چند نمونه از این قوانین عجیب رانندگی عبارتند از:

  • قانون احترام به حیوانات
  • چراغ همیشه روشن
  • غذا نخوردن پشت فرمان
  • سرعت بالا در اتوبان
  • رانندگی در حالت مستی

قانون احترام به حیوانات

در کشورهایی که مناطق جنگلی وسیعی دارند، عبور حیوانات وحشی از مسیرهای جاده‌ای امری طبیعی است. در این کشورها مثل استرالیا و آفریقا حفظ منابع حیات وحش و گونه‌های جانوری اهمیت زیادی دارد. از این رو در قوانین رانندگی هم به این مسئله توجه شده است. قانون احترام به حیوانات در رانندگی این است که در صورت مشاهده گله‌ای از حیوانات وحشی با آرامش و احتیاط از کنار آنها رد شوید یا اینکه منتظر بمانید تا آنها رد شوند و بعد رانندگی کنید. جریمه عبور از میان گله حیوانات در کشور استرالیا 141 دلار است. در کشور چین اگر به یک پاندا در حین رانندگی برخورد کنید، گواهینامه شما به مدت 1 سال باطل می‌شود.

قانون احترام به حیوانات

چراغتان خاموش نشود

یکی از عجیب ترین قوانین رانندگی در کشور سوئد این است که چراغتان خاموش نشود. یعنی شما در هر ساعت از شبانه‌روز که مشغول رانندگی در مسیرهای جاده‌ای هستید باید چراغ خودروی‌تان روشن باشد. در غیر این صورت، جریمه خواهید شد.

فقط گاز بدهید

ایمن‌ترین و استاندارترین جاده‌های جهان متعلق به کشور آلمان است. رانندگی در اتوبان‌های این کشور محدودیت سرعتی ندارد؛ یعنی شما با هر سرعتی می‌توانید در اتوبان برانید. تنها قانون عجیب این کشور توقف و ایست در اتوبان است. به عبارتی، شما باید در حین رانندگی در اتوبان‌های آلمان فقط گاز بدهید.

غذا نخورید

در قوانین راهنمایی و رانندگی غذا خوردن یا آشامیدن آب در خودرو تخلف محسوب نمی‌شود. اما برخی از کشورها مثل قبرس و ترکیه قوانین عجیبی در ارتباط با خوردن غذا و آشامیدن در خودرو دارند. این قانون عجیب فقط برای راننده و در زمان رانندگی نیست؛ بلکه برای سرنشینان و در زمانی که خودرو در حال حرکت نباشد هم صدق می‌کند. جریمه خوردن و آشامیدن در خودرو در کشور ترکیه 56 دلار است.

غذا نخورید

با حالت مستی رانندگی کنید !

رانندگی در حالت مستی یا خواب‌آلودگی یکی از خطرناک‌ترین حالت‌هاست که در بیشتر کشورها جرایم سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است. اما مورد عجیبی که در قوانین مربوط به رانندگی با حالت مستی وجود دارد مربوط به کشور کاستاریکا است. شما در این کشور می‌توانید با حالت مستی رانندگی کنید چون کاری غیرقانونی به شمار نمی‌آید.

کره شمالی با عجیب ترین قوانین رانندگی در دنیا

قوانین رانندگی و جرایم غیرمتعارفی که تا به اینجا گفته شد، جزو عجیب‌ترین موارد بودند. اما هنوز قوانین عجیب‌تر هم وجود دارد. کره شمالی به عنوان یکی از دیکتاتوری‌ترین کشورهای دنیا دارای عجیب‌ترین قوانین رانندگی است. برخی از این قوانین عجیب در کره شمالی عبارتند از:

  • منوعیت مالکیت خودرو برای شهروندان عادی
  • اجباری بودن مجوز سفر برای مسافرت های بین شهری
  • ممنوعیت رانندگی در ساحل
  • جریمه سنگین حبس 5 ساله برای همراه نداشتن عکس رهبر کره در ماشین
  • ممنوعیت موسیقی غیرکره‌ای

این موارد جزو عجیب‌ترین قوانین رانندگی در سراسر دنیاست. از این نمونه قوانین در کشورهای دیگر کمتر دیده می‌شود. شاید به همین دلیل است که مردم کره شمالی بسیار افسرده و غمگین هستند. خوشبختانه ما در کشورمان از این نوع قوانین عجیب کمتر داریم. گردشگران و توریست‌هایی که به ایران سفر می‌کنند کمتر با چنین قوانینی مواجه می‌شوند. البته در برخی مناطق خاص گردشگری مثل جزیره کیش قوانین متفاوتی برای رعایت حال اهالی جزیره وجود دارد که پیشتر به آن ها اشاره کردیم.

عجیب ترین قوانین رانندگی در جزیره کیش

این قوانین عجیب برای تمامی کسانی که است که با خودروی شخصی یا اجاره‌ای رانندگی می‌کنند. علاوه بر این موارد عجیب، قوانین خاصی هم برای اجاره خودرو و رانندگی با خودروی اجاره‌ای در جزیره کیش وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این قوانین، بخش رنت خودرو در کیش از شرکت نوین رنت را مطالعه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن