تاریخچه اجاره ماشین

تاریخچه اجاره ماشین
فهرست مطالب

اشتراک گذاری این مقاله

تاریخچه اجاره ماشین

همه ما زمانی‌ که به شهری سفر می‌کنیم یا برای انجام یک کار اداری به شهر دیگری می‌رویم، برای راحتی خود یا همراهان خود نیاز به یک خودرو داریم. ممکن است امکان حمل خودرو را به شهری دیگر نداشته باشیم. با این وجود بهترین گزینه برای چنین شرایطی، استفاده از خدمات شرکت‌های اجاره خودرو است. حال، ابتدا نگاهی به تاریخچه اجاره خودرو در جهان می‌اندازیم.

آغاز صنعت اجاره خودرو 

این صنعت ابتدا در سال 1916 و در آمریکا، توسط فردی به نام جو سوندرز راه‌اندازی شد. وی ماشین فورد مدل T داشت و آن را به اشخاص ثروتمند در محل زندگی خود اجاره می پ‌داد. برای کسب درآمد از آن چه کار کرد؟ او مایل‌سنجی را به چرخ جلویی ماشین متصل کرد و به ازای هر مایل، 10 سنت از موجرهای خود دریافت می‌کرد تا بتواند هزینه‌ی ماشین دوست داشتنی خود را تامین کند.

دیری نپایید که سندروز متوجه شد ایده او، ایده تجاری سودآوری است. او در سال 1925، شرکت مستقل اجاره خودروی خود را راه‌اندازی کرد و در 21 ایالت آمریکا، شعبه‌هایی برای آن افتتاح کرد.

ورود رقبا به صنعت اجاره خودرو

کمی پس از شروع کار سندروز، فردی به نام والتر جاکوبز شروع به اجاره ماشین‌های فورد مدل T خود کرد. درآمد سالانه او در سال 1923، بیش از 1 میلیون دلار بود و به همین دلیل هم، رقیب جدی سندروز محسوب می‌شد.

هر دوی این شرکت‌ها از ابتدا کار خود را با آرامش شروع کردند، اما تنها یکی از آنها می‌توانست به کسب وکار برتری تبدیل شود. در میانه دهه 20 میلادی، جاکوبز با فردی به نام هرتز آشنا شد که مالک شرکت تولید تاکسی‌های زرد رنگ در شیکاگو بود. هرتز شرکت جاکوبز را خرید و به آن حیاتی دوباره بخشید.

اکنون این شرکت، یکی از بزرگترین شرکت‌های زنجیره‌ای اجاره خودرو در آمریکاست. بعدها شرکت جنرال موتورز، شرکت تولید تاکسی‌های زرد رنگ متلعق به هرتز را خرید و بخش شرکتی اجاره ماشین وی را به «Hertz Driv-Ur-Self System» تغییر نام داد.

جنگ جهانی دوم و گسترش حمل و نقل ریلی در آمریکا سبب شد تا تقاضای اجاره ماشین رشد و گسترش پیدا کند. شرکت سیستم ریلی آمریکا با آژانس‌های اجاره خودرو همکاری می‌کرد. ایستگاه‌های قطار، فضاهایی را به ماشین‌های اجاره‌ای اختصاص می‌دادند و حتی آنها از سیستم تلگراف استفاده می‌کردند.

به طوری‌ که مشتریان در یک ایستگاه، ماشین‌ موردنظر خود را رزرو می‌کردند و در ایستگاهی دیگر، ماشین اجاره‌ای خود را تحویل می‌گرفتند.

رونق صنعت اجاره خودرو

صنعت اجاره خودرو، پس از جنگ جهانی دوم همچنان به رشد خود ادامه داد. آمارهای آن دوران نشان می‌دهد که سرعت رشد این صنعت با سرعت رشد یکی دیگر از روش‌های محبوب حمل و نقل یعنی صنعت هوایی، مطابقت داشت. همزمان با رشد تعداد مسافران هوایی، نیاز آنان به اجاره خودرو در مقصد هم بیشتر می‌شد.

به همین دلیل، شرکت‌های اجاره خودرو، در فرودگاه‌های بزرگ دفاتری را افتتاح کردند.

هرتز در سال 1932، اولین دفتر اجاره خودرو خود در فرودگاه را به صورت فرانچایز افتتاح کرد و به مسافران، امکان انتخاب از مجموعه‌ای از خودروهای ممتاز را می‌داد.

موقعیت اجاره خودرو تا سال 1946 تغییر چندانی نکرد و فردی به طور تخصصی روی این موضوع کار نمی‌کرد. سپس وارن آویس، شرکت اجاره خودرو فرودگاهی خود را در فرودگاه دیترویت راه‌اندازی کرد و ابتدا کار خود را با 3 خودرو شروع کرد.

برخلاف شرکت‌های دیگر که روی اجاره خودرو در مرکز شهرها، تمرکز می‌کردند؛ شرکت آویس توجه خود را به اعطای فرانچایز به دفاتر اجاره خودرو فرودگاهی معطوف کرد. حتی از سیستم حمل و نقل هوایی خود، برای تبلیغ شرکت خود و جذب مشتریان جدید از آسمانها استفاده کرد.

رونق صنعت اجاره خودرو

ایجاد شرکت یکپارچه اجاره خودرو

دیگر مستقل بودن شرکت‌ها در دهه 40 میلادی، مشکل شده بود. رقابت به شدت سخت شده بود و برای مستقل بودن، نیازمند به داشتن منابع و امکانات زیادی بودند. نیاز به نفوذ در یک بازار بزرگتر، سبب شد تا 24 شرکت مستقل اجاره خودرو در آمریکا با هم متحد شوند و یک شرکت یکپارچه و واحد به نام سیستم ملی اجاره خودرو را در سال 1947 میلادی تاسیس کنند.

صنعت اجاره خودرو در عصر حاضر

این صنعت فراز و نشیب‌های زیادی را در طی چهل سال گذشته تجربه کرده است. همزمان با افزایش تعداد رقیبان، نیاز به ابتکار در طرح‌های تخفیفی و روش‌های پیچیده قیمت‌گذاری را بیشتر می‌کرد. این رقابت خونبار، منجر شد تا بسیاری از شرکت‌های مستقل اجاره خودرو در اوایل دهه 80 میلادی، از پای درآیند.

شرکت‌های بزرگ خودروسازی در سال 1980 میلادی، علاقه خود را به این صنعت نشان دادند و شرکت‌هایی مانند فورد و کرایسلر، سعی کردند با تولیدات خود، شرکت‌های اجاره خودرو را تحت کنترل درآورند. هنوز هم در عصر حاضر، بسیاری از شرکت‌های زنجیره‌ای بزرگ اجاره خودرو تحت کنترل شرکت‌های خودروسازی هستند.

صنعت اجاره خودرو در ایران

صنعت اجاره خودرو در ایران، صنعت جدیدی است. قبل از انقلاب از سوی شرکت‌های فرانسوی و با همکاری بانک‌های ایرانی، برای ایجاد شرکت‌های لیزینگ در ایران تلاش‌هایی شد و شرکت‌هایی مانند شرکت لیزینگ ایران و شرکت آریا لیزینگ (لیزینگ صنعت و معدن) ایجاد شدند.

اما این شرکت‌ها تا سال 1373 دایر بودند. سپس در اواخر سال 1379، شرکت‌های زیادی در این زمینه شروع به فعالیت کردند. نرخ رشد تعداد این شرکت‌ها بسیار بالا بود. به طوری‌ که در پایان سال 1382، 63 شرکت دایر بودند و در حدود 600 میلیارد ریال، برای تاسیس آنها سرمایه‌گذاری شده بود.

طبق آخرین آمار در سال 1390، تعداد شرکت‌های اجاره خودرو دارای مجوز از سوی بانک مرکزی، 36 شرکت هستند و حجم زیادی از نیاز به بازار به اجاره خودرو را پاسخ می‌دهند.

اجاره خودرو در کیش

هرچند صنعت لیزینگ خودرو یا ماشین در ایران صنعت نوپایی است، اما با اعتماد به خدمات همین شرکت‌های محدود هم می‌توان سفر خوش و دلپذیری را در شهر مقصد خود تجربه کنیم. یکی از مقاصد گردشگری و مسافری برای اکثر ایرانیان، جزیره زیبا و جذاب کیش است.

در این جزیره، شما با خیال راحت می‌توانید با مراجعه به دفتر این شرکت در بازار شارستان یا تماس با شماره‌های ارتباطی آن، کار اجاره خودرو در کیش را به سهولت انجام دهید.

شما می‌توانید در فرودگاه یا محل اقامت خود، با تماس با شرکت سام سیر نوین کیش و با استفاده از شماره تماس‌های زیر با عقد قرارداد رسمی با شرکت، امر اجاره ماشین در کیش را انجام دهید.

امید است سفر شما به جزیره کیش، همراه با خیال آسوده باشد و با خودروهای به‌روز و بدون نقص فنی ما، سفری مطمئن را در جزیره زیبای کیش تجربه کنید.

اگر قصد اجاره خودرو در کیش را دارید می توانید از صفحه رزرو آنلاین ماشین دیدن کنید.

 

مقالات مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «تاریخچه اجاره ماشین»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن